banner15

Her müessese bir gün kesinlikle krizi tadacaktır!

Sosyal medyanın yaygınlaşması, majör müesseselerin hem kamuoyu hem de basın tarafından yakından takip edilmesi kriz idaresinin ehemmiyetini ortaya koyuyor.

Her müessese bir gün kesinlikle krizi tadacaktır!

Sosyal medyanın yaygınlaşması, majör müesseselerin hem kamuoyu hem de basın tarafından yakından takip edilmesi kriz idaresinin ehemmiyetini ortaya koyuyor.

05 Ekim 2017 Perşembe 17:51
Her müessese bir gün kesinlikle krizi tadacaktır!

Sosyal medyanın yaygınlaşması, majör müesseselerin hem kamuoyu hem de basın tarafından yakından takip edilmesi kriz idaresinin ehemmiyetini ortaya koyuyor. Peki kriz bağlantıyı ve yönetimi nasıl olmalı? Dünyadan ve Türkiye’den misaller, sıkça yapılan kusurlar neler?

Kriz bağlantıyı ve yönetimi

Müesseselerin ya da şahısların kriz anlarında hissedarlarıyla tesirli bir biçimde irtibat kurmaları ve krizin negatif yanlarını gevşetmeye müteveccih taktikler geliştirmeleri, “kriz bağlantıyı”nin kapsamına giriyor.

Kadir Has Üniversitesi İrtibat Fakültesi Milletle İlişkiler ve Tanıtım Bvefatı’nden Dayanakçı Doçent Hekim Burak Özçetin, kriz idaresinin, kriz evveli-esnası ve sonrası gibi tam evrelerde aktif rol oynayan daha kapsamlı bir süreç olduğunu belirterek kriz bağlantıyı ve yönetimi arasındaki farka vurgu yapıyor ve ilave ediyor: “Kriz yönetimi tamamen milletle ilişkilerin işidir diyemeyiz. Misalin etrafsal, finansal veya kimyevi bir krizle karşı karşıya olduğumuz takdirde, kriz yönetimi yapan takımın içinde karşılaşılan krize dair uzmanlığa sahip bireyler de yer almalı. Ancak mevzubahisi kriz bağlantıyı olduğu zaman, milletle ilişkiler uzmanları her zaman ön tasarıda olmalı.”

Sosyal medya, kriz irtibatında çok ehemmiyetli

Hem krizlerde hem kriz iletişiminde sosyal medyanın payı büyük.Hem krizlerde hem kriz irtibatında sosyal medyanın hisseyi majör.

Dijitalleşen dünyayla birlikte krizler online platformlarda da yaşanıyor. Güçlü sosyal medya duruşları olmayan, tamlıklı ve mecralara uygun taktikler geliştirmeyen işletmeler, krizlere davetiye çıkarıyor ya da yaşanan krizleri körüklüyor. Daha Önceki literatüre göre krizin ilk 24 saati çok ehemmiyetliyken, sosyal medyayla beraber krizin ilk 10 dakikasının hatta bir dakikasının çok ehemmiyetli olduğunun altını çizen Özçetin, “İşletmeler devamlı tetikte olmalı, fizibilite çalışmalarına umursamalı ve idareyiciler aynı anda çok rakamda değişkeni göz önüne alarak karar verebilmeli” diyor.

Kriz bağlantıyı ne zaman yapılır?

Burak Özçetin: “Kriz iletişimi, kriz olmadığı zamanlarda da devam etmeli.”Burak Özçetin: “Kriz bağlantıyı, kriz olmadığı zamanlarda da devam etmeli.”

Peki kriz bağlantısına ve idaresine lüzumlu itina gösteriliyor mu? Özçetin bu suali şöyle cevaplıyor: “Kriz, çok ebatlı ve karışık bir mesele... Kriz bağlantıyı, kriz olmadığı zamanlarda da devam etmeli. Başka Bir Deyişle her zaman muhtemel tehditleri, müessesenin veya fertlerin cılız güzergahlarını, potansiyel tehlikeleri göz önünde bulundurmak gerekiyor. Krizler genelde müesseseler tarafından ‘başkalarının başına gelen meseleler’ olarak görüldüğü için kriz irtibatına da lüzumlu ehemmiyet bütün anlamıyla gösterilmiyor. Artık kriz bağlantıyı çalışmalarında krizin olup olmayacağı yerine ne zaman alana geleceği soruluyor. Başka Bir Deyişle her kuruluş kesinlikle bir gün krizi tadacaktır diyebiliriz. Hal böyle olunca firmalar da kriz bağlantısına geçmişe oranla daha çok umursamaya başladı. Türkiye’de dünyaya oranla kriz yönetimi ve bağlantıyı mevzusunda aksaklıklar var. Milletle ilişkiler, müessesesel irtibat, müessesesel sosyal mesullük gibi kavramlar işletmeler açısından henüz netleşmediği için çok galibiyetli kriz yönetimi misalleri görmek de güç.”

Dünyadan ve Türkiye’den ehemmiyetli krizler…

Krizler iyi yönetilmediğince ciddi miktarlarda para ve değer kaybına neden olabilir.Krizler iyi idarenmediğince ciddi ölçülerde para ve bedel kaybına neden olabilir.

BP krizi

Meksika Körfezi’nde British Petroleum BP tarafından kiralanan bir bulgu sondaj platformunda 20 Mayıs 2010 tarihinde alana gelen patlama, kriz bağlantıyı ve yönetimi mevzusunda belki de dünyanın en ehemmiyetli ve korkunç misallerinden biri. Bölgedeki 200 kilometre kıyı petrolden etkilendi, 11 emekçi can verdi ve surat milyonlarca litre petrol günlerce denize karıştı. Şirket CEO’su Tony Hayward’ın yaşanan hadiseyi bir zaman ilgisizliği, “Etrafı bizden daha çok lekeleyen işletmeler var” biçiminde söylemeler yapması da krizi tutuşturdu. Kriz sebebiyle milyarlarca dolar hasar eden BP, tabiata verdiği tahribatı önlemek için 32 milyar dolarlık fon oluşturdu, yüzde 20 bedel kaybederek krizden küçülerek çıktı.

#McDStories krizi

18 Ocak 2012 tarihinde Twitter’da alıcılardan #McDStories hashtagini kullanarak kendi McDonald’s öykülerini anlatmalarını isteyen işletmenin emeli hoş hatıraların desteğiyle bağlantıyı kuvvetlendirmekti. Ancak çok kısa bir zaman sonra insanlar firmayla ilgili vahim öykülerini anlatmaya başladı ve kriz aniden gelişti. İki saat içinde işletmenin haysiyeti sarsıldı, iki gün sonra hashtag kaldırılsa da yüzde 3’lük bir pay kaybı oldu.

Twitter’da sağlıklı beslenme paylaşımlarıyla ön plana çıkan Healthy Food adındaki hesap, “Birkaç yıl önce McDonald’s’ta yediğim cheeseburger nedeniyle zehirlendim ve hastaneye kaldırıldım” yazan bir tweet attı.Twitter’da sıhhatli beslenme paylaşımlarıyla ön tasarıya çıkan Healthy Food ismindeki hesap, “Birkaç sene evvel McDonald’s’ta yediğim cheeseburger sebebiyle zehirlendim ve sağlık kurumuna kaldırıldım” yazan bir tweet attı.

Pepsi krizi

Pepsi krizinin dünyanın en iyi idarenen krizlerinden biri olduğunu vurgulayan Özçetin, konuşmasında şunlara yer veriyor: “1993 senesinde ABD’de Pepsi diet mahsulünün içinden enjektör çıktığı dedikodusu ulus arasında ciddi panik yarattı. Sonra bunun bir rivayet olduğu ortaya çıktı. Pepsi, sarih, transparan ve hakimiyetli bir kriz taktiği izleyerek imal kuruluşlarında böyle bir vaziyetin olamayacağını ispatlayan bir video klip yayımladı. Kriz sonrası yapılan araştırmaya göre ulusun yüzde 94’şöhretin Pepsi’ye güvendiği ortaya çıktı. Böyle bir vaka Türkiye’de yaşansa majör olasılıkla çok daha olumsuz bir irtibat kampanyası yürütülürdü. Şirket başkalarını kabahatlerken kendini de mağdur konumuna düşürürdü.”

Kuş gribi krizi

Türkiye'deki kuş gribi krizi başarıyla yönetildi.Türkiye'deki kuş gribi krizi zaferle idarendi.

Tylenol krizi

1982 senesinde ABD’de yaşanan krizde, Tylenol ilaçların içine sebebi tanımlanamayan bir biçimde karıştırılan siyanür suratından yedi birey yaşamını kaybetti. Yüzde 37 pazar hisseyi ile ABD’nin en çok kullanılan sızı kesicisi olan Tylenol’un pazar hisseyi hadiseyi takip eden günlerde yüzde 7’ye düştü. Üretici işletme Johnson & Johnson’ın CEO’su Bill Weldon, 31 milyon dolar bedelindeki tam ilaçları piyasadan çekti. Başarıyla yürütülen krizden sonra şirket, öteki şirketlere misal olan tehlikesiz ilaç kutuyu üreterek zaman içinde daha önceki parlak günlerine yine kavuştu, hatta pazar hissesini artırdı.

Krizlerde en sık yapılan kusurlar

Krizlerde yapılan hatalar nelerdir?Krizlerde yapılan kusurlar nelerdir?

- Krizi umursamamak

- Tehditlere karşı hazırlıksız olmak

- Kriz bağlantıyı ve yönetimi tasarısının olmaması

- İdareyici kadrosunda görülen çok başlılık

- Kriz takımının olmaması

- İtinasiz bir dille verilen hem yanlış hem de müessese haysiyetini sallayan tepkiler

Tüm bu maddeler arasında özellikle çok başlılığa dikkati sürükleyen Özçetin, “Kriz anında ne yapılır ne yapılmaz?” sualinin cevabını Türkiye’de yakın tarihte yaşanan bir krizi misal göstererek veriyor: “Bir turizm firmasında çalışan yardımcının geçtiğimiz sene karıştığı cinsel taciz skandalı sonrası şirket idareyicilerinin yaptıkları söylemeler çok başlılığa misal verilebilir. Birkaç saat aralıklarla işletmenin idare heyeti başkanı, irtibat direktörü ve sahibi birbiriyle ilgisi olmayan söylemeler yaptı. Bu gibi hadiseler kriz esnasında yapılmaması gereken her şeyin misali kalitesinde. İşletmeler etik, mesul, transparan, demokratik ve adil olmalı. Kriz irtibatı da bu kıymetler çerçevesinde yapılmalı.”

Anahtar Kelimeler:
Kriz
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

banner34

banner1

banner2