banner15

Sıhhatlı beslenmede yeni akım: Kesintili oruç

Sıhhatlı ve uzun bir hayat mevzubahisi olduğunda insanoğlunun aşamayacağı güçlük, sınamayacağı yol yoktur.

Sıhhatlı beslenmede yeni akım: Kesintili oruç

Sıhhatlı ve uzun bir hayat mevzubahisi olduğunda insanoğlunun aşamayacağı güçlük, sınamayacağı yol yoktur.

05 Ekim 2017 Perşembe 17:50
Sıhhatlı beslenmede yeni akım: Kesintili oruç

Sıhhatlı ve uzun bir hayat mevzubahisi olduğunda insanoğlunun aşamayacağı güçlük, sınamayacağı yol yoktur. İşte günde 16 saat aç kalmayı koşul koşan kesintili oruç bu akımların sonuncusu.

Sıhhatlı beslenme, kilo hakimiyeti vb. mevzulara ilgi duyuyorsanız, kesintili oruç furyasından haberdar olmanız muhtemel. Amerika’da “intermittent fasting” olarak anılan ve son senelerde Hollywood namlılarının formda kalma gizemi olarak lanse edilen bu beslenme kumpasına göre, ana öğünlerinizin tamamını harcadıktan sonra 16 saat süresince oruç meblağ gibi vücudunuzu aç vazgeçmeniz gerekiyor. Başta kulağa azıcık ürkütücü gelse de, kesintili orucu uygulayıp zaferli neticeler alanların rakamı hiç de az değil.

Nedir bu kesintili oruç?

Kesintili orucun ana manayı çok kolay: Günün yemek yenilen saatlerinin, rastgele bir şey harcamadan geçen saatlerine göre daha az olması gerekiyor. Başka Bir Deyişle kesintili oruç, 13 – 14 saat süresince hiçbir şey yemeden uygulanabildiği gibi, bu beslenme kumpasını uygulayanlar genelde 16 / 8 saat döngüsünü seçim ediyorlar. 

Hugh Jackman Logan’a hazırlanırken üç ay boyunca 16 / 8 saatlik kesintili oruç uyguladığını açıkladı.Hugh Jackman Logan’a hazırlanırken üç ay süresince 16 / 8 saatlik kesintili oruç uyguladığına söyledi.

Senelerdir dinlediğimiz “Az az ve sık sık yiyin” nasihatini bir kenara atan bu uygulamanın altındaki bilimsel asıl şu: İnsan bedeni, yemek yedikten 3-4 saat sonra bünyesine o gün dışarıdan aldığı her şeyi öğütüp tamamlamaya programlı bir sistem. Şayet bu 3-4 saatlik müddetin sonunda bünyenize yeni bir gıda almazsanız, başka bir deyişle kesintili oruç uygularsanız, beden mevcut glikojen ambarları boşaldığı için bedende depolanan ekstra yağı harcamaya başlıyor. Bu da natürel olarak kilo kaybedilmesine ve bedenin kendini onarmasına destekçi oluyor.

Kesintili oruçta kalorisiz akışkanlar özgür

“Oruç” sözcüğü ilk dinlediğimizde natürel olarak dini oruçları çağrıştırıyor. Gerçeğinde genel manayı dini oruçlarla benzese de, kesintili oruçta dini oruçların aksine çay, kahve, su ve soda gibi kalorisiz akışkanların tüketimi özgür.

Hollywood ünlülerinin formda kalma sırrı “intermittent fastingHollywood namlılarının formda kalma gizemi “intermittent fasting"

Bu alışkanlığın geçmişine baktığımızda, insanlık tarihi süresince açlık olgusunun sıhhat ve bilgelikle aynılaştırıldığını görebiliriz. Hatta bazı dinlerde, bayağı insanların üç, inançlı insanların iki; peygamberlerin ise bir öğün yemekle yaşamda kalabileceğini ön gören ifadelere tesadüfmek mümkün.

Daha yakın tarihlere gelecek olursak, kesintili orucun sıhhate olan tesirlerine dair bilimsel çalışmaların ilk olarak 1940’larda hayvanlar üzerinde yapıldığını görüyoruz. 2000’lerde araştırma frekansı çoğalan kesintili orucun formda kalmanın da ötesinde us almaz yararları var.

Kesintili oruç sıhhati nasıl etkiliyor?

Her ne kadar sosyal medyada ve popüler kaynaklarda “Hugh Jackman perhizi” olarak lanse edilse de kesintili oruç, uzun vadede kilo hakimiyeti ve yağ oranı eksiltme gibi tesirlerinin yanında bedeni hücre bazında yenilenmeye de yardım oluyor. Kaliforniya Üniversitesi gerontoloji ve biyolojik bilimler profesörü Walter Longo’ya göre oruç, kök hücrelere “faal ol” emri vererek onların bağışıklık sistemini yenilemesine neden oluyor. İşte bu tesire, başka bir deyişle hücrenin kendini temizletme ve yine yapılandırma mekanizmasına tıp dilinde “otofaji” ismi veriliyor.

Hücrenin kendini arındırıp yeniden yapılandırmasınaHücrenin kendini temizletip yine yapılandırmasına "otofaji" sınıyor.

2016 senesinde otofajinin arkasındaki karışık süreçleri sarihe kavuşturarak Nobel Tıp Mükâfatı’ne layık görülen Japon hücre biyologu Yoshinori Ohsumi’ye göre, kesintili oruç hücredeki otofaji meylini artırarak özellikle kanser gibi hücre bozulmasına bağlı hastalıklarla savaşmakta tesirli bir rol oynuyor.

Kesintili orucu uygularken nelere dikkat edilmeli?

Kesintili orucun yağ kaybı ve hücre yenilenmesi gibi verimlerinin bulunduğu bilimsel olarak ispatlanmış olsa bile, bunun şok bir perhiz olmadığını ve tesirlerini ancak orta / uzun vadede gösteren bir hayat stili olduğunu andırdırmakta fayda var.

Sema Sumeli’ye göre herkes kesintili orucu kendi bedeninin sınırlarına göre uygulayabilir.Sema Sumeli’ye göre herkes kesintili orucu kendi vücudunun hudutlarına göre uygulayabilir.

Bütünsel beslenme uzmanı ve HT Hayat yazarı Sema Sumeli’ye göre kesintili oruç uygularken dikkat edilmesi gereken bazı ehemmiyetli mevzular var:

● Beslenme kumpasınızı literatürde LCHF biçiminde anılan “düşük karbonhidrat – yüksek yağ” balansı ile kurgulayın. Şayet hem düşük karbonhidrat hem de düşük yağ ile beslenirseniz, halsizlik, tatlı krizleri ve hatta bunalımla dahi surat surata kalabilirsiniz. Ayrıca bu süreçte karbonhidrat tüketimini en aza indirip bedeninizi iyi yağlar ve proteinle beslerseniz, bedeninizdeki fazla kilolardan ve ödem kütlesinden de basitçe kurtulabilirsiniz.

● İyi yağları beslenmenizden noksan etmeyin. Susam yağı, Hindistan cevizi yağı, avokado yağı ve elbette Akdeniz tipi beslenmenin bırakılmazı zeytinyağını harcayarak hiç açlık sezmeden günü bitirebilirsiniz.

● “Nasılsa çay ve kahve özgür” diyerek yemek yiyemediğiniz saatlerde hakimiyetsizce çay ve kahve harcamayın. Zira fazla ölçüde çay-kahve harcamak yoğun biçimde su kaybetmenize neden olacaktır. Bunun yerine içine maydanoz, zencefil, limon ve salatalık dilimleri koyacağınız bir şişe suyu gün boyu yanınızdan ayırmayın.

● Şayet kronik bir hipoglisemi meseleniz varsa ve bununla alakalı medikal rehabilitasyon görüyorsanız, hekiminize danışmadan kesintili orucu uygulamayın.

● Kesintili oruç uyguladığınız zaman süresince tempolu yürüyüş, pilates, yoga gibi orta eforlu egzersizleri yaşamınıza katarak kan şekerinizi balansta yakalamayı basitleştirebilirsiniz.

● Kesinlikle saat 24:00’deri evvel karanlık bir etrafta gece uykusuna dalın ki bedeninizin üreteceği melatonin hormonunun tesiri ile ertesi gününüz çok daha devingen geçsin.

Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

banner34

banner1

banner2