banner15

Türkiye'de moda da suratını doğuya dönüyor

Lüks tutucu oteller, tutucu ve şık bayanı yansıtan bayan mecmuaları ve defileler...

Türkiye'de moda da suratını doğuya dönüyor

Lüks tutucu oteller, tutucu ve şık bayanı yansıtan bayan mecmuaları ve defileler...

05 Ekim 2017 Perşembe 17:49
Türkiye'de moda da suratını doğuya dönüyor

Lüks tutucu oteller, tutucu ve şık bayanı yansıtan bayan mecmuaları ve defileler... Son 10 senede Türkiye'de moda dünyasında neler olduğuna Civan Bay Moda Evi'nin tasarımcısı Bahar Gözkün ile göz attık. Son senelerde modada yükselen tutucu akım Gözkün'e göre gelecekte de devam edecek. 

Ters tasarımları görmeye alışkın olduğumuz moda haftalarının yanında artık Türkiye'de ve Londra'da islami moda haftaları tertip edilerek “Türk tutucu moda” kavramı yurt dışında da temsil buluyor.

Geçen sene tertip edilen New York Moda Haftası'nda da Endonezyalı tasarımcıların tutucu ve tesettür tasarımlarının yer alması “Modada tutuculaşma mı?” kavgasını başlatmıştı. Müslüman moda pazarı 2014 senesinde 230 milyar dolarken, 2019 senesinde bunu ikiye katlayarak 484 milyar dolara erişmesi bekleniyor. Dünya moda pazarında iki katı süratle gelişen islami moda pazarından hisse almak için evrensel markalar suratını Doğu'ya dönüyor.

Markalar, tutucu koleksiyonlarda yarışıyor

DKNY ve Mango Ramazan ayına özel koleksiyonlar çıkarırken; Dolce & Gabbana, 2015'te baş örtü ve tesettürlü bayanların seçim ettiği uzun giysilerden oluşan Abaya koleksiyonunu tutucu kesimin alkışına sundu. Uniqlo markası, Japon-Müslüman tasarımcı Hana Tajima ile yeni bir çizgi ortaya koyarken, Endonezyalı tasarımcı Anniesa Hasibuan 2017 New York Moda Haftası için yalnızca tesettür giyimden oluşan bir koleksiyon hazırladı. 

Mango’nun Ramadan koleksiyonundan…Mango’nun Ramadan koleksiyonundan…

Modanın ibresi paralı coğrafyaya kayıyor

Türkiye de bu evrensel trendden etkilenmiş görünüyor. Moda tasarımı eğitimini bitirdiği Hollanda'da 2007 senesinde tamamlama projesi olarak “Kahve Falından Modanın Gelecek Trendleri Varsayımları”ni ele alan Bahar Gözkün, mevzuyla alakalı araştırma yaparken gelecekte modanın tutuculaşacağını öngördüğünü belirterek modanın günümüzdeki vaziyetini şu laflarla açıklıyor: "O senelerde Valentino, Dior gibi moda devleri şapkayla saçı kapatan tasarımlarla dikkatleri çekmişlerdi. Tüketim deliliği islami kesimin ekonomik gücünün de çoğalmasıyla islami ve tutucu kesimi de etkileyerek amaç kitle haline getirdi. Ortaya çıkan bu yeni amaç kitleyle de moda biçim değiştirdi. 10 sene evvel değişik biçimde giyinen ve başörtüsünü değişik biçimde kullanan bayanlar ters kazançken, artık tutucu giyimde değişik stiller yarattığı düşünülen moda ikonları seçiliyor."

Dolce&Gabbana’nın Abaya koleksiyonundan...Dolce&Gabbana’nın Abaya koleksiyonundan...

"Dünya moda devlerinde şaşaa arkasıydı"

“Dünya devlerine bakıldığında tasarımlarında ihtişamın çoğaldığı fark ediliyor” diyen Gözkün, laflarına şöyle devam ediyor: "Chanel gibi dünyada basmakalıplaşmış moda markaları Türkiye'ye Avrupa'da sattıkları mahsullerin hepsini zati getirmiyorlar. Özellikle çok iddialı ağabeye elbiseleri Türkiye'de göremiyorduk. Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerden Avrupa'ya alışverişe giden kesimin çoğalmasıyla lüks markalarda şaşaa, payet ve parlak renk kullanımının yoğun olduğu tasarımlar yapıldı. Mahallîden evrensele moda tutuculuğa geçim sağladı."

Tasarımcı Bahar Gözkün kundura modasını ise şu laflarla açıklıyor: "Bu sene özellikle kundura tasarımlarında hala parlak renklerin ve simin kontrolü Orta Doğu'nun parlak, şaşaa isteğinden kaynaklanıyor. Topuklu pabuçlarda kullanılan malzemelerin niteliksizleşmesi ve ucuza mülk etmesini sağlıyor, alım eforu düşük olan insanların da bu zevke ait mahsulleri almasına kastediyor. Tutucu modanın tüketim cemiyetine dahil olmasıyla beraber alım eforu düşük kitleden lüks tüketim yapabilen kesime kadar değişik alternatifler arkasıydı." 

Tutucu Moda Haftası Londra'da!

Küresel markaları takip eden Türkiye, görkemi artıran tasarımlarıyla Arap dünyasını da selamlayan markaları misal alarak Türk tutucu moda kavramını yarattı ve defilelerle dünyaya açılıyor. İstanbul Modest Fest ve Londra'da Tutucu Moda Haftası tertip edilerek yeni tasarımlar tutucu moda dünyasıyla buluştu. Sosyal medyanın eforu tutuculaşan modanın dağılmasında yadsınamaz.

“Türkiye’de ağabeyeler artık yiğit değil”

Bahar Gözkün tutucu modada renk tercihlerini ise şöyle açıklıyor: "İş bayanlarının seçim ettiği Türk giyim markaları da hem renkleriyle hem de stilleriyle tutuculaşmayı yansıtıyorlar. Tutucu göze batmayan pudra ve sarih pastel tonlarıyla daha pak, saf bir imaj yansıtan elbiseler parlak ve azametli pabuçlarla bitiriliyor. Türk moda markaları tuvalette daha öncekisi kadar yiğit değil."

Gözkün'ün belirttiğine göre, üst kesimin bayan bayana tertip ettiği özel gecelerde giyilen dekolteli, gösterişli elbiselerin olduğu ayrı bir gardırobu bulunuyor. Bu kesim alışveriş için yeniden yurt dışını da seçim ediyor. Chanel gibi basmakalıp gibi markaların misalin ceketleri kesinlikle satıyor. Müslüman ülkelerdeki tasarımcıların Türkiye'deki kadar islami çizgide tasarımlar yapmadıkları söyleyen Gözkün, bu yükselen trendin devam edeceğini öngörüyor.

Anahtar Kelimeler:
Moda Muhafazakar
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

banner34

banner1

banner2