banner15

Uzun yolculuklarda metabolizmayı koruma yolları

İster araba ister uçak ya da otobüsle olsun uzun yolculuklarda aralıksız oturmak ve yanlış beslenmek, metabolizmanın balansını bozabiliyor.

Uzun yolculuklarda metabolizmayı koruma yolları

İster araba ister uçak ya da otobüsle olsun uzun yolculuklarda aralıksız oturmak ve yanlış beslenmek, metabolizmanın balansını bozabiliyor.

05 Ekim 2017 Perşembe 19:11
Uzun yolculuklarda metabolizmayı koruma yolları

İster araba ister uçak ya da otobüsle olsun uzun yolculuklarda aralıksız oturmak ve yanlış beslenmek, metabolizmanın balansını bozabiliyor. Peki yola çıkmadan ve yolculuk sırasında nasıl beslenmek gerekiyor? 

Yolculuklarda dikkat edilmezse beslenme kaynaklı rahatsızlıklar baş gösterebilir.Yolculuklarda dikkat edilmezse beslenme kaynaklı rahatsızlıklar baş gösterebilir.

En sık görülen mesele bağırsak problemleri

Uzun süreli yolculuklarda yanlış beslenmeden kaynaklı mide krampları ve bağırsak rahatsızlıkları en sık tesadüftüğümüz meselelerin başında geliyor. Metabolizmanın kumpasını gözetmek için potansiyel tehlike teşkil eden et, tavuk, protein istikametinden eforlu ve şekerli yiyeceklerden uzak durmak gerek. Yola çıkmadan 2-3 saat evvel yenecek bir haşlanmış yumurta protein açısından yeterli olacaktır. Süt ve süt mahsulleri de gaz problemine neden olacağı için yolculuk esnasında seçim etmememiz gerekenler arasında. Yolculuk yaparken ve evvelinde kuru baklagil grubu yiyecekleri kuru fasulye, nohut, yeşil mercimek vb. de harcamamalı. Kızartmalar mide bulantısı-kusma yapabileceği gibi kapsadığı yüksek yağ oranıyla fazla kalori alımına neden oluyor. Su kaybını artıran kafein, çay, kahve, asitli ve içkili meşrubatlar da uzak durulması gerekenler arasında.

Peki neler yiyip içilmeli?

Su kaybını önlemek için bol ölçüde su harcamanın yanı gizeme, kapalı ayran ve soda da seçim edilebilir. Şekerli yerine tuzlu besinler, yola çıkmadan evvelki son besinler olmalıdır. Et, tavuk ve bunlarla hazırlanmış yiyecekler yerine pişmiş sebze yemekleri seçim edilebilir. Beyaz un yerine kepek ekmeği, çavdar unuyla hazırlanmış yiyecekler, yulaf ezmesi ve bir ölçü laktozsuz yoğurt harcanabilir. Yolculuk evveli bol meyve harcamak da metabolizmayı gözetmek açısından yararlı.

Bazı yiyecekler tercih edilmeliyken uzak durulması gereken yiyecekler de bulunuyor.Bazı gıdalar seçim edilmeliyken uzak durulması gereken gıdalar da bulunuyor.

Toplu taşımayla yolculuk ediliyorsa...

Özellikle uçakta yüksek hava tazyikine maruz kalındığı için bedendeki su kaybı da çoğalır. Ayrıca aralıksız aynı pozisyonda oturmanın da yüksek tazyikte olduğu gibi kanda pıhtılaşmaya neden olduğunu unutmamak gerek. Bu sebeple kumpaslı aralıklarla pozisyon değiştirmek ve toplu taşıma taşıtlarının içinde kısa yürüyüşler yararlı olacaktır. Ancak gerek toplu taşıma gerekse özel taşıtla yapılan seyahatlerde, mola yerlerine dikkat edilmeli. Yemek yerken kullanılan çatal, tabak, kadeh gibi malzemelerin de pakliği ehemmiyetli. Aksi halde bakteri ve virüsler sebebiyle ishal başta olmak üzere muhtelif bağırsak enfeksiyonlarıyla karşılaşılabilir. 

Uzun yolculuklarda bol bol su tüketilmelidir.Uzun yolculuklarda bol bol su harcanmalıdır.

Su tüketimi artmalı

Yolculuk sırasında tuvalete gitme gereksinimini eksiltmek için çoğu birey su tüketimini eksiltme meyilde. Ancak yolculukta özellikle çocuklar, yaşlılar, hamileler, kanser ve şeker hastaları başta olmak üzere herkesin bolca su harcaması ehemmiyetli. Hem şekerli ve asitli meşrubatlardan uzak durmak hem de su tüketimi lezzetli hale getirmek için suyun içine limon, tarçın, nane veya meyve koyup içilebilir.

Hamileler için ideal giderekme nedir?

Hamile yolcuların folik asit-demir istikametinden zengin gıdalarla beslenmesi gerektiğini artık herkes öğreniyor. Fakat yolculuk için uygun yarıyıl hangisi? Kadıköy Şifa Ataşehir Sağlık Kurumu Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Birgül Karakoç, gebelikte seyahat için ideal zamanın ikinci üç ay olduğunu belirtiyor. “İlk üç ayda aşerme, bulantı, kusma gibi problemler ve son üç ayda da bebeğin ağırlaşmasından dolayı bitkinlik çoğalır. Zati gebeliğin 7. ayından sonra erken doğum riski olduğu için hekim izni olmadan gebelerin uçakla yolculuk yapması da olası değil” diyen Karakoç, ayrıca kanser ve şeker hastalarının da yolculukta perhiz listesi ve ilaçlarını aksatmaması gerektiğini vurguluyor.

Uzun yolculuk sonrası ne yapmalı?

Özellikle yurt dışı seyahatlerde saat farkı varsa, uykusuzluk ve halsizlik gibi meseleler yaşanması natürel. Bu sebeple yolculuğun ertesi sabahında proteinden zengin yiyeceklerle güne başlamak gerek. Ayrıca bol su harcamak da ehemmiyetli. 

Anahtar Kelimeler:
Yolculuk
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

banner34

banner1

banner2