banner73

Eksper Ercan Çelik; Sigortanın temel amacı hasar ödemesi

Eksper Ercan Çelik; Sigortanın temel amacı hasar ödemesi
banner92

Türkiye’de sayısı oldukça az olan meslek gruplarından biri de sigorta eksperliği. Sayı az olunca meslekte bir hayli kıymetli oluyor. Eksperler sigorta şirketinizle aranızda ki sözleşmeye göre hasar meydana geldiğinde hasarın nedenini, oluş şeklini, miktarını rapor düzenleyerek talep eden tarafa iletiyor. Eksper raporu sigortalının tazminat değerlendirmesi oluyor. Eksper Ercan Çelik ile sigorta eksperliğinin detaylarına girdik. Çelik, eksperliğe geçiş sürecini, nasıl eksper olunabileceğini, yaşadıkları sıkıntıları ve vatandaşların doğru bildiği yanlışları anlattı.

“Sigortanın temel amacı hasar ödemesi”
Sigorta ve sigorta eksperliğini kısaca anlatan Çelik, “Sigorta bir dayanışmadır. Sigortalılar, sigorta şirketleri aracılığıyla poliçe satın alırlar ve şirketlere bunun karşılığı olarak primlerini öderler. Bu primi sigorta şirketleri ayrıca yurt dışındaki sigorta firmalarına sigorta ettirirler. Yani sigortalı iki kez sigortalanıyor. Sigortanın temel amacı hasar ödemesi. Eksper de poliçe sürecinin sonucunda hasar meydana geldiğinde hasarın nedenini, oluş şeklini, miktarını rapor düzenleyerek talep eden tarafa iletiyor. Eksper raporu sigortalının tazminat değerlendirmesi oluyor.” söyleminde bulundu.
Konut ve iş yerleri hasarlarına baktığını ifade eden Çelik, ayrıca doğal afet (DASK) hasarlarına baktığını da belirtti. 
Çelik, “Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon Sinema Bölümü mezunuyum. Üniversiteden sonra Ankara’da kendi branşımla ilgili ulusal televizyonlar ve ajanslarda bir süre çalıştıktan sonra Türkiye’de ki ekonomik krizler nedeniyle sık sık işsiz kaldığım için basın dışında arayışlara girdim. 
Bu durumun neticelerinden biri de sigorta eksperliğine geçmem oldu. Maden ön ekspertiz komitelerinde yer alıyorum.” şeklinde konuştu.

‘Hasar dosyalarının yüzde 30’u suistimal dosyaları’

Sigorta eksperliğinin iyi ve kötü yanlarına değinen Çelik, “En büyük sorun yaşadığımız noktalar insanlarla çok sık muhattap olmamız. Bu kötü bir şey değil ama istatistiklere göre Türkiye’de dahil dünyada açılan hasar dosyalarının yüzde 30’unun suistimal dosyaları olduğu söyleniyor. Bizim karşılaştığımız oranlar bu kadar yüksek değil ama bazen suistimal hasarları bizi oldukça zorlayabiliyor. İnsanların haksız olarak  şirketlerden veya poliçeler üzerinden tazminat talep etmeleri ve bizimde bu talep edilen hasarları poliçe teminatında veya süresi içinde görmememiz, sigortalılarla aramızda sonucu kötü iletişime giden durumlara sokabiliyor. İyi yanlarından bahsedecek olursak, eksperlik Hazine Müsteşarlığı’nın ruhsatıyla yapılıyor. Türkiye’de ki sayısı en az meslek gruplarından birinin içerisindeyiz. Kendi büromuz var, sigorta şirketlerinden bağımsız olarak bu işi yapıyoruz. Yasa ve yönetmelikler bizim bağımsız olduğumuzu söylüyor. Sigortalıyla şirketleri arasında bağımsız olarak hasarı değerlendiriyoruz. Bu açıdan bakıldığında iyi bir yön olarak ifade edilebilir. Maddi karşılığı olarak eksperler baktıkları hasar dosyası karşılığında kendi hak ettiklerini alırlar ve bu şekilde de hayatlarını idame ettirebilirler. Bu gelirde belki iyi bir yön olarak sayılabilir.” ifadesini kullandı.

Eksper olmak için ne yapılmalı?
Eksper olabilmek için neler yapılması gerektiğini anlatan Çelik söyle devam etti: 
“Öncelikle Hazine Müsteşarlığı’nın bir sınav açması gerekiyor. En son sınav yaklaşık 8 yıl önce açıldı. Sınavlar aralıklarla açılır ancak ne zaman açılacağının kesin bir tarihi yoktur. Kendimden örnek verecek olursam sınavın açılmasını 5 yıl bekledim. 5 yıl boyunca sürekli olarak sınavın açılıp açılmadığını kontrol ettim. Eksper olmak isteyen biri önce sınavın olduğu bir tarihi denk getirmeli. Bana göre bu sınavlar Türkiye’de ki en zor sınavlardan biriydi. Yani eskper olmak isteyen kişi Türkiye’de ki en zor sınavlardan birine girip çok az sayıda alınacak eksperlerin arasına girmek zorunda. Kendi branşım için söyleyecek olursam; ikinci ön alım başvurusu vardı. Ben ona girdim Ankara ve civarı için 18 eksper alındı. Bu rakam oldukça düşük.”

“Sigorta poliçesinin tanımını yanlış yapıyoruz”
Sigorta poliçelerinin çoğunun yanlış yapıldığını ifade eden Çelik sözlerini şöyle tamamladı: “Belki de sigorta poliçesinin tanımını yanlış yapıyoruz. Aslında sigortalıyla şirketi arasında bir sözleşme. Sigortalı parasını veriyor, şirketi de eğer risk gerçekleşirse ödeme yapacağı durumları sözleşmede tek tek yazıyor. Poliçede bina teminatı yokken sigortalının bina hasarını talep etmesi veya elektronik cihaz teminatı yokken elektronik cihazı talep etmesi, şirketinin teminat vermediği bir halden sigortalının o hali talep etmesi ithilaflara neden olabiliyor. Bizim ülkemizde rutin bir durumdur kimse sözleşmesini okumaz. Başına iş gelince şikayet eder ama yine okumaz.”

HALİL YATAR

Kaynak

YORUM EKLE
YORUMLAR
Osman güngördüler
Osman güngördüler - 3 ay Önce

Değer kaybı almak için ne yapmak gerekiyor (0543 635 62 71)

banner71
SIRADAKİ HABER

banner56

banner62

banner81

banner63

banner64

banner78