Dert Küpü Acente

Ülke insanını sevmemek elde değil. Binlerce yıllık yaşam tecrübesi ve dertler yumağı ile yoğrulmuş bir milletin sorunlara bakışı, çözümü öyle öz öyle net ki. İnsanımızda en hayran kaldığım yan ise uyum. Her koşula, her sıkıntıya, her güzelliğe anında uyum sağlıyoruz. Bir sigortalı 9 TL fark için başka satış kanallarına ya da şirkete geçebiliyor. Çok güzel açıklaması var. Kiraz mevsiminde bile pazarda 7 TL.

İnsanımız tarım ülkesinde artan meyve fiyatlarını gerektiğinde sigorta bütçesinde yakaladığı bir avantajdan faydalanarak aşıyor. Amaç ağız tadına uygun kirazı yemek. Yazımızın içeriğinde bir tablo var. Tabloyu özetlersek geçtiğimiz 11 yılda sigorta acenteleri Pazar kaybetmiş. Elbette sigortacılık sektörü büyüdü. Yabancı yatırımcı geldi. Poliçe sayıları, ürün çeşitliliği arttı. Cirolar arttı. Toplam sigortacılık payında acentenin yeri küçüldü. Özellikle Hayat branşında gidişat var olma şekline dönmüş vaziyette.

Sektör büyürken acente payının düşmesi ortada büyük bir sıkıntının olduğunu gösteriyor. Sigorta acenteleri toplumsal, ekonomik, teknolojik gelişmelere ayak uyduramıyor. Elbette bilinen üzerinde konuşulan, çözüm için çaba harcanan konular var. Kimi zaman yol alınan, kimi zaman lafta kalan girişimler var.   Ticaret odalarında meslek komiteleri, Saik, Hazine Müsteşarlığı gibi kurumların yanında son 10 yılda kronikleşen dert haline gelen sorunlara çözüm arayan dernekler ve diğer STK’lar da çaba harcamakta. Sonuç ise basit çözümleri olan basit konularda bile kronikleşen dertler yumağı.

Neden böyle. Sigorta acenteleri genel olarak ülke ortalamasının üzerinde eğitim, mesleki bilgi ve akıl sahibi insanlardan oluşuyor. Özgüveni yüksek olan acenteler kimi zaman bireysel, kimi zaman STK’lar aracılığıyla dertleri ve çözüm önerilerini dile getirmekteler. Sıkıntıda burada başlıyor. Son dönemlerde sigorta sektörü güçlendi. Şirketler sermaye yapılarını güçlendirdiler. Yabancı yatırımlar ile durum pekişti. Banka kanalı etkin kullanıldı. Bankacılığın gücü önem kazandı. TSB gibi çok etkin çalışmalar yapan bir kurum var. Gelişen teknoloji ile beraber farklı dağıtım kanallarının tüketici üzerinde etkisi arttı. Tüm bunları ve diğer unsurları düşündüğümüzde sigorta acentelerinin dertlerini ve çözüm önerilerini tek ve güçlü bir ses olarak sunmaları zaruri hale gelmiştir.

Her sigorta acente derneği, platform, ve diğer oluşumları en azından çözüm noktasında birleşmeli ve ortak hareket etmeli. Kişisel ikbal ve koltuk kavgası yapmanın geleceği konuşanları değersiz kılma çabalarının artık bir son bulması lazım. Acenteye hizmet vermiş ve verecek tüm unsurların birleşerek geleceği planlaması ve günümüzün birikmiş sorunlarını çözmesi gerek.

Ben acente olarak 5-10 yıl içinde marketlerde satılmaya başlayacak kişisel droneların kullanımı arttığında neyi nasıl sigortalayacağımı merak ediyorum. Önümüze Ticaret odalarında il delege seçimi var. Sonrasında SAİK seçimi. Birliği kuracak, geleceği konuşacak, geleceğe şekil verecek insanların göreve gelmesi temennimdir.

Tüm Şirketlerin Yazılan Primlerinin Branş ve Acente Kanalı Payları (%)

BRANŞ

31.12.2006

31.12.2017

YÖN

TOPLAM HAYAT DIŞI

70,20%

64,19%

Düşüş

HAYAT

33,13%

6,18%

Düşüş

GENEL TOPLAM

64,88%

55,66%

Düşüş

Kaynak: www.tsb.org.tr/ resmi istatistikler/ genel sigorta verileri

 

YORUM EKLE
YORUMLAR
Güven Güler
Güven Güler - 1 yıl Önce

Tebrik ederim, mevcut durum çok net bir şekilde izah edilmiş.

VARGÜN SİGORTA
VARGÜN SİGORTA - 1 yıl Önce

Cok guzel ozet nettt bir sekilde

Nalan TOPRAKÇI
Nalan TOPRAKÇI - 1 yıl Önce

Sevgili kardeşim değerli meslektaşım uğur kalemine sağlık

onur şeker
onur şeker - 1 yıl Önce

Sevgili kardeşim tebrik ederim çok güzel bir yazı her şey ortada