banner437

banner413

banner334

banner441

banner436

banner407

banner409

banner412

banner78

banner440

banner358
banner442

Otomotivde kral çıplak

TÜRKIYE otomotiv sektörü aralık ayı ile yılın son virajına girdi.

banner345
OTOMOBİL 23.12.2018, 01:44
Otomotivde kral çıplak
banner346
banner414

TÜRKIYE otomotiv sektörü aralık ayı ile yılın son virajına girdi. Ekim ayında yaşanan ve toplamda yüzde 76,88 düşen iç pazar için, kasım ayı başında 1600 cc motor hacmi ve 120 bin liraya kadar ÖTV matrahına sahip otomobillerdeki yüzde 45 ve 50'lik orana sahip ilk iki diliminin ÖTV oranları 15 puan düşürüldü. Ticari araçlarda ise yüzde 18 olan KDV yüzde 1'e çekildi. İndirimlere rağmen kasım ayı toplam pazarı 58 bin 204 adet oldu. Geçen yıl bu rakam 100 bin 859 adetti. Ayrıca bu satış adetleri, yıllık ortalama kaybı da yüzde 32,55'den, 33,75'e çekerken, aylık bazda da yüzde 42'lik düşüş olarak kaydedildi.
‘Bıçağın kemiğe dayandığı' böyle bir ortamda, sektörün yansıtıldığı bazı sahnelerde, indirim ile gerçekleşen 58 bin araçlık satışın enflasyonu düşürdüğü, büyümeyi etkilediği ve vergi gelirlerini artırdığı yönünde haberler sergilendi. Hal böyle olunca da, ‘kasım sezonu' kulislerinde konuşulanlar ile bazı ‘sonuçlara' madde madde ‘sebep' göstermekte yarar var…

tablo

ENFLASYONA MANİPÜLASYON

VERGI indirimlerinin, vatandaşın yararlanması adına yapılıyormuş algısı… Buradaki asıl hedefin, enflasyon sepetindeki bu ürünlerin fiyatlarını bir önceki ayın altına çekerek, ortalamayı düşürmek ve ekonomide iyileşme havası yaratmak olduğu konuşuluyor… Sonuçta istenen oldu ve kasım ayı enflasyonu bir önceki aya göre 1,44 puan düştü. Üstelik bu eksilmenin 0,66'sı, indirilen ÖTV ve KDV oranlarının yansıdığı otomotiv fiyatlarından geldi… Düşen(!) enflasyondan en çok fayda sağlayacak olanın da, yılbaşındaki ‘maaş zamlarını' bu rakamlar üzerinden yapan hükümet olacağı kaçınılmaz gerçeği ile..

ARAÇLARI KİM ALDI?

BU araçların ne kadarının perakende müşteriye, kaçı filoya ya da ‘kimlere' satıldığı…… 1 ay boyunca bayilerde 3-4 kat artan müşteri trafiğinin aslında ‘alıcı' değil ‘bakıcı' çıktığı konuşuluyor… Kasımda 46 bin 204 otomobil ve ne hikmetse tamı tamına 12 bin ticari araç satıldı. 11 bin 999 veya 12 bin 1 değil. Bu durumu değerlendirmesini istediğimiz yetkililer ‘Yorum yok' açıklaması yaptı…

FİLO SATIŞLARI…

15 puanlık indirimin, oldukça sıkıntıda olduğu bilinen filo ve operasyonel kiralama şirketlerine ne kadar yaradığı da konuşuluyor…46 bin otomobilin kaçı filoya gitti açıklanmalı ki, ‘perakende satışla' vatandaşın ne kadar faydalandığı ortaya çıksın.Filo rakamlarında da ‘tık' yok.

PAZAR PAYI SAVAŞI

BIR diğer konuşulan konu ise, markalara verdiği zararın bilindiği ve aslında hepsinin ‘muhalif' olduğunu haykırdığı ama istemeden(!) ‘yandaş' kalınan ‘açığa' satışlar… Bunun da iki ayağı var. İlki, tek bir aracın bile etkilediği ‘Marka satış adedi' veya ‘Pazar payı' sıralaması adına gerçekleştirilen ve araçları satılmış gibi gösterilen plakalandırma yöntemi. ÖTV indirimi ile matrahı 100 bin liralık bir otomobilde, sadece indirimin geri gelmesiyle, araç başına 15 bin lira gibi vergi avantajı da sağlarken… Ticariye değinmiyorum bile.…

BAYİ HEDEFLERİ…

İKINCISI ise bayilerin yıllık hedefleri… Temsil ettikleri markadan yıl sonunda prim alabilmek adına yapılan satışlar. Yöntem yeni aynı… Bayi kendi araçlarını yine kendi bünyelerinde satılmış gibi gösteriyor. Bu satışlardan bir şekilde zarar etseler dahi, hedef tutturarak alacakları primin, kayıplarını telafinin de ötesine taşıma olasılığının yüksekliği…

FAİZ – MALİYET GERÇEĞİ

ASLINDA, ÖTV ve KDV indiriminden, iki katına yükselen araç fiyatları ve erimiş satın alma gücüne rağmen vatandaş lehine daha başarılı bir satış grafiği ile çıkılabilirdi. Burada en büyük sorun, banka kredilerinden kaynaklanan ve satın alma maliyetini yükselten faiz oranları oldu. Sonuçta vatandaş, seçim arifesine de denk gelen ve ‘önünü göremediği' bir ekonomik ortamda, oranlardan kaynaklı bu yüksek maliyet sorununu, faiz düşmediği sürece 2019'da da çözemeyecek gibi duruyor…

SIFIR KM. ‘İKİNCİ EL'LER

BU çerçevede indirimin, daha çok kime/kimlere yaradığı/yarayacağının üstündeki bulutlar dağılırken, perde arkasında konuşulanları da üst üste koyduğunuzda, 2019'da plakalanmış ama sıfır kilometre ‘ikinci el' araç enflasyonu yaşanacağı anlamı çıkıyor ki, bunu da önümüzdeki yılın ilk çeyreği veya ilk yarıda hep birlikte göreceğiz. Ayrıca gelinen noktada, büyümeye olan etkisi ve vergi gelirlerinde artış sağladığını söylemenin de ‘göz boyamaktan' başka tarifi de olamaz sanırım…… Bitimine 15 gün kala, ne bu ay ne de 2019 yılı ile ilgili ortak öngörü bile paylaşılamayan sektörde, kasım kadar aralık ayının da, arka planda farklı uygulamalara ‘aralık' bıraktığı ortada. Bunların da bilinmesi ve söylenmesi gerekiyordu… Özetle; OtomotivdeKral çıplak'…

Yorumlar (0)
banner358
banner339
banner353
21°
açık
banner348
Günün Anketi Tümü
Sizce Yeni Sitemiz Nasıl Olmuş?
banner443
banner355
banner359
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20
banner360
Günün Karikatürü Tümü
banner419

Gelişmelerden Haberdar Olun

@