banner437

banner406

banner410

banner413

banner334

banner436

banner407

banner409

banner412

banner78

banner358
banner344

Oray EĞİN; Hürriyet bir seneye kapanır

banner345
SİGORTA 28.02.2019, 15:32
Oray EĞİN; Hürriyet bir seneye kapanır
banner346
banner414

Bugün 27 Şubat. Açık Radyo’nun web sitesinde Naim Dilmener’in sunduğu “Dünya Dönüyor”programının ulaşabileceğimiz son kaydı 14 Ocak tarihli. Dilmener’in o günden bugüne her hafta düzenli olarak program yaptığını biliyorum ama dinleyemiyorum. Bu konuya kafayı taktım çünkü Tuğrul Eryılmaz’ın konuk olduğu programın kaydını dinlemek için düzenli olarak siteye bakıyorum ama Açık Radyo’da dünya bir türlü dönmüyor.

Radyoda çalışanlardan öğrendim her program yüklenmiyormuş siteye. Arkadaşlık ayrıcalığımı kullanarak Dilmener’i arayıp programın kaydına hemen ulaşabilirim aslında. Ama asıl derdim bu değil. Tek bir programın peşinde koşturarak Türk medyasının dijital dönüşümünün ne durumda olduğunu anlıyorum ve bir kez daha geleceğimiz için endişe ediyorum.

Çok yakında hep birlikte çökeceğiz, bunun da sorumlusu ne iktidar baskısı olacak ne de ekonomik kriz. Sorun Türk medyasının hala dijital çağa nasıl adapte olacağını anlayamaması.

ÖNCELİK DİJİTAL PLATFORMLAR

Bu yazıyı yazarken bir yandan da Amerika’nın NPR radyosunu dinliyorum telefondan. Canlı yayında kimin konuştuğunu merak edince siteye baktım ve programın kaydının yayın saatinden önce siteye yüklendiğini fark ettim.

Serdar Turgut son birkaç yılını medyanın dijital dönüşümünü incelemeye ayırdı. Geçenlerde bitirdiğim bir kitap da bana yeniden mesleğimizin geleceğini düşünme fırsatı verdi. New York Times’ın eski yayın yönetmeni Jill Abramson “Merchants of Truth” kitabında yıllardır merak edilen gazeteciliğin geleceğinin formülü açıklıyor. Gazeteciliğin yer aldığı platformlar ölebilir, değişebilir ama gazetecilik ölmüyor. Abramson’a göre epeydir deneme-yanılma yoluyla sorgulanan gazeteciliğin geleceği “digital first” stratejisiyle garanti altına alındı.

İster radyo, ister gazete olsun eldeki içeriği önce dijital platformların yüklenmesi üzerine kurulu bu strateji. Yeni değil, ama özelikle New York Times’ın epey zaman sonra kara geçip hisse değerinin yükselmesiyle başarısı tescillendi formülün. Hatta kimi televizyon kanalları bile bu stratejiyi uyguluyor. Ayrı bir abonelik gerektiren HBO’da programlar yayın saatiyle aynı anda kanalın HBO GOgibi platformlarına yükleniyor.

Washington Post’u satın alan Jeff Bezos da Amazon’daki uzun vadeli kar stratejisini burada uyguluyor: Önce müşterinin ayağını alıştırıp kar marjlarını düşük tutmak, zamanla piyasanın hakimi olmak. Bezos’un satın almasından sonra Washington Post haber merkezini genişletti, daha evvel pek ilgilenmediği ekonomi sayfalarına yatırım yapmaya başladı.

Çocuğu şekere alıştırır gibi önce ayda 10-20 içerik bedava sunuluyor, müşterinin ayağı alışıyor, bir süre sonra da kendisini abone olmaya mecbur hissediyor.

“Digital first” stratejisi kağıdı değil gazeteciliği yaşatmayı önemsiyor, hangi platformda olursa olsun. Amerikan medyasında iyi gazeteciliğe para vermeye gönüllü, kaliteli içeriğin pahalı olduğunu bilen bilinçli okurların sayısının hiç de az olmadığı ortaya çıktı. ProPublica gibi kar amacı gütmeyen gazetecilik platformlarının geleceği de okur desteğine dayanıyor. İngiltere’de The Guardian bütün içeriğini ücretsiz sunuyor ama karşılığında okurdan destek bekliyor. Okur da gazetesini hayatta tutacak bağışları yapıyor.

İNTERNET GAZETECİLİĞİ İKİNCİ SINIF MI?

Kitabında New York Times, Washington Post, BuzzFeed ve Vice’ı inceleyen Abramson’a göre medya kuruluşlarının internete adaptasyon sürecinde yaptığı en büyük hata sanal ortama markanın devamı değil de ayrı bir içerik gerektiren bir platformmuş gibi yaklaşmak oldu. NYT gazetenin içeriğiyle interneti birleştirip, internet sitesini gazeteden farklı ya da ikinci sınıf bir alan değil de markanın asıl yüzü, önceliği olarak görmeye başladığında başarıya ulaştı.

Türk medyasında bir gazetenin internet sitesinde çalışan muhabir, yazar, editörlere ikinci sınıf gazeteci muamelesi yapılıyor hala. Bu sınıf ayrımını iyice belli etmek için sitenin “Yazarlar” kısmında “huriyet.com.tr yazarları” diye ayrı bir bölüm var. Gazeteyle web sitesinin yöneticisi hala ayrı.

Daha önce çalıştığım Sözcü’de gazeteyle internet sitesi ayrı binalardan yönetiliyordu mesela. Orada geçirdiğim üç senede iki ayrı binada çalışanlardan birinin internetin ne olduğunu bildiğinden, diğerinin de gazetecilikten anladığından emin olamadım.

İşin garibi, teknolojik değişimlerin gazeteciliğe etkisini anlayamayan gazetelerde bu gericilik hakimken Açık Radyo gibi ayakta kalması için yenilikçi olmaya mecbur platformlar da modası geçmiş tutuculuklarından kurtulamıyorlar. Bizleri bekleyen tek tehlike iklim değişikliği değil.

Türk medyasında bugün bile hala birçok gazeteci “İnternet sitesi” derken seslerindeki ve yüz ifadelerindeki küçümsemeyi gizleyemiyor. Hele hele “Sosyal medya yüzünden okumuyoruz, yazarlarımızı gizleyelim,” diyen Hürriyet yöneticilerini gördükçe gülümsüyorum. Sonlarını kendi kendilerine hazırladıklarının farkında değiller, hala günah keçisi arıyorlar.

Oray EĞİN

Habertürk

banner362
Yorumlar (0)
banner358
banner339
banner353
10°
parçalı bulutlu
banner348
Günün Anketi Tümü
Sizce Yeni Sitemiz Nasıl Olmuş?
banner418
banner355
banner359
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20
banner360
banner361
Günün Karikatürü Tümü
banner419

Gelişmelerden Haberdar Olun

@