banner437

banner410

banner413

banner334

banner441

banner436

banner407

banner409

banner412

banner78

banner440

banner358
banner465

Oray EĞİN; Hürriyet bir seneye kapanır

banner345
SİGORTA 28.02.2019, 15:32
Oray EĞİN; Hürriyet bir seneye kapanır
banner346
banner414

Bugün 27 Şubat. Açık Radyo’nun web sitesinde Naim Dilmener’in sunduğu “Dünya Dönüyor”programının ulaşabileceğimiz son kaydı 14 Ocak tarihli. Dilmener’in o günden bugüne her hafta düzenli olarak program yaptığını biliyorum ama dinleyemiyorum. Bu konuya kafayı taktım çünkü Tuğrul Eryılmaz’ın konuk olduğu programın kaydını dinlemek için düzenli olarak siteye bakıyorum ama Açık Radyo’da dünya bir türlü dönmüyor.

Radyoda çalışanlardan öğrendim her program yüklenmiyormuş siteye. Arkadaşlık ayrıcalığımı kullanarak Dilmener’i arayıp programın kaydına hemen ulaşabilirim aslında. Ama asıl derdim bu değil. Tek bir programın peşinde koşturarak Türk medyasının dijital dönüşümünün ne durumda olduğunu anlıyorum ve bir kez daha geleceğimiz için endişe ediyorum.

Çok yakında hep birlikte çökeceğiz, bunun da sorumlusu ne iktidar baskısı olacak ne de ekonomik kriz. Sorun Türk medyasının hala dijital çağa nasıl adapte olacağını anlayamaması.

ÖNCELİK DİJİTAL PLATFORMLAR

Bu yazıyı yazarken bir yandan da Amerika’nın NPR radyosunu dinliyorum telefondan. Canlı yayında kimin konuştuğunu merak edince siteye baktım ve programın kaydının yayın saatinden önce siteye yüklendiğini fark ettim.

Serdar Turgut son birkaç yılını medyanın dijital dönüşümünü incelemeye ayırdı. Geçenlerde bitirdiğim bir kitap da bana yeniden mesleğimizin geleceğini düşünme fırsatı verdi. New York Times’ın eski yayın yönetmeni Jill Abramson “Merchants of Truth” kitabında yıllardır merak edilen gazeteciliğin geleceğinin formülü açıklıyor. Gazeteciliğin yer aldığı platformlar ölebilir, değişebilir ama gazetecilik ölmüyor. Abramson’a göre epeydir deneme-yanılma yoluyla sorgulanan gazeteciliğin geleceği “digital first” stratejisiyle garanti altına alındı.

İster radyo, ister gazete olsun eldeki içeriği önce dijital platformların yüklenmesi üzerine kurulu bu strateji. Yeni değil, ama özelikle New York Times’ın epey zaman sonra kara geçip hisse değerinin yükselmesiyle başarısı tescillendi formülün. Hatta kimi televizyon kanalları bile bu stratejiyi uyguluyor. Ayrı bir abonelik gerektiren HBO’da programlar yayın saatiyle aynı anda kanalın HBO GOgibi platformlarına yükleniyor.

Washington Post’u satın alan Jeff Bezos da Amazon’daki uzun vadeli kar stratejisini burada uyguluyor: Önce müşterinin ayağını alıştırıp kar marjlarını düşük tutmak, zamanla piyasanın hakimi olmak. Bezos’un satın almasından sonra Washington Post haber merkezini genişletti, daha evvel pek ilgilenmediği ekonomi sayfalarına yatırım yapmaya başladı.

Çocuğu şekere alıştırır gibi önce ayda 10-20 içerik bedava sunuluyor, müşterinin ayağı alışıyor, bir süre sonra da kendisini abone olmaya mecbur hissediyor.

“Digital first” stratejisi kağıdı değil gazeteciliği yaşatmayı önemsiyor, hangi platformda olursa olsun. Amerikan medyasında iyi gazeteciliğe para vermeye gönüllü, kaliteli içeriğin pahalı olduğunu bilen bilinçli okurların sayısının hiç de az olmadığı ortaya çıktı. ProPublica gibi kar amacı gütmeyen gazetecilik platformlarının geleceği de okur desteğine dayanıyor. İngiltere’de The Guardian bütün içeriğini ücretsiz sunuyor ama karşılığında okurdan destek bekliyor. Okur da gazetesini hayatta tutacak bağışları yapıyor.

İNTERNET GAZETECİLİĞİ İKİNCİ SINIF MI?

Kitabında New York Times, Washington Post, BuzzFeed ve Vice’ı inceleyen Abramson’a göre medya kuruluşlarının internete adaptasyon sürecinde yaptığı en büyük hata sanal ortama markanın devamı değil de ayrı bir içerik gerektiren bir platformmuş gibi yaklaşmak oldu. NYT gazetenin içeriğiyle interneti birleştirip, internet sitesini gazeteden farklı ya da ikinci sınıf bir alan değil de markanın asıl yüzü, önceliği olarak görmeye başladığında başarıya ulaştı.

Türk medyasında bir gazetenin internet sitesinde çalışan muhabir, yazar, editörlere ikinci sınıf gazeteci muamelesi yapılıyor hala. Bu sınıf ayrımını iyice belli etmek için sitenin “Yazarlar” kısmında “huriyet.com.tr yazarları” diye ayrı bir bölüm var. Gazeteyle web sitesinin yöneticisi hala ayrı.

Daha önce çalıştığım Sözcü’de gazeteyle internet sitesi ayrı binalardan yönetiliyordu mesela. Orada geçirdiğim üç senede iki ayrı binada çalışanlardan birinin internetin ne olduğunu bildiğinden, diğerinin de gazetecilikten anladığından emin olamadım.

İşin garibi, teknolojik değişimlerin gazeteciliğe etkisini anlayamayan gazetelerde bu gericilik hakimken Açık Radyo gibi ayakta kalması için yenilikçi olmaya mecbur platformlar da modası geçmiş tutuculuklarından kurtulamıyorlar. Bizleri bekleyen tek tehlike iklim değişikliği değil.

Türk medyasında bugün bile hala birçok gazeteci “İnternet sitesi” derken seslerindeki ve yüz ifadelerindeki küçümsemeyi gizleyemiyor. Hele hele “Sosyal medya yüzünden okumuyoruz, yazarlarımızı gizleyelim,” diyen Hürriyet yöneticilerini gördükçe gülümsüyorum. Sonlarını kendi kendilerine hazırladıklarının farkında değiller, hala günah keçisi arıyorlar.

Oray EĞİN

Habertürk

Yorumlar (0)
banner358
banner339
banner353
30°
parçalı bulutlu
banner348
Günün Anketi Tümü
Sizce Yeni Sitemiz Nasıl Olmuş?
banner443
banner355
banner359
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 30 63
2. Trabzonspor 30 61
3. Sivasspor 30 54
4. Galatasaray 30 52
5. Beşiktaş 30 50
6. Fenerbahçe 30 49
7. Alanyaspor 30 48
8. Göztepe 30 38
9. Gaziantep FK 30 38
10. Antalyaspor 30 37
11. Kasımpaşa 30 36
12. Gençlerbirliği 30 32
13. Denizlispor 30 32
14. Kayserispor 30 31
15. Konyaspor 30 30
16. Malatyaspor 30 29
17. Çaykur Rizespor 30 29
18. Ankaragücü 30 25
Takımlar O P
1. Hatayspor 32 60
2. Erzurum BB 32 56
3. Adana Demirspor 32 55
4. Bursaspor 32 55
5. Akhisar Bld.Spor 32 54
6. Fatih Karagümrük 32 53
7. Altay 32 51
8. Ümraniye 32 44
9. Keçiörengücü 32 44
10. Giresunspor 32 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. İstanbulspor 32 37
13. Balıkesirspor 32 35
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 32 30
16. Osmanlıspor 32 27
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 32 12
Takımlar O P
1. Liverpool 33 89
2. Man City 33 66
3. Leicester City 33 58
4. Chelsea 33 57
5. M. United 33 55
6. Wolverhampton 33 52
7. Arsenal 33 49
8. Sheffield United 33 48
9. Burnley 33 46
10. Tottenham 32 45
11. Everton 32 44
12. Newcastle 33 43
13. Southampton 33 43
14. Crystal Palace 33 42
15. Brighton 33 36
16. West Ham 33 31
17. Watford 33 28
18. Aston Villa 33 27
19. Bournemouth 33 27
20. Norwich City 33 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 77
2. Barcelona 34 73
3. Atletico Madrid 34 62
4. Sevilla 33 57
5. Villarreal 34 54
6. Getafe 34 53
7. Real Sociedad 34 51
8. Athletic Bilbao 34 48
9. Valencia 34 47
10. Granada 34 47
11. Osasuna 34 45
12. Levante 34 43
13. Real Valladolid 34 39
14. Real Betis 34 38
15. Deportivo Alaves 34 35
16. Eibar 33 35
17. Celta de Vigo 34 35
18. Mallorca 34 29
19. Leganés 34 28
20. Espanyol 34 24
banner360
Günün Karikatürü Tümü
banner419

Gelişmelerden Haberdar Olun

@